Zipp Total System Efficiency™ - Celková účinnost systému

Konstrukce zapleteného kola s využitím přístupu Zipp Total System Efficiency (TSE) je založena na jednoduchém předpokladu: účinnost se rovná rychlosti. Kombinace nového laminátu ráfku se širším profilem ráfku optimalizovaným pro napojení pláště promění váš zážitek z jízdy a překoná čtyři překážky rychlosti: odpor větru, gravitaci, valivý odpor, ztráty vibracemi.

Jak efektivní je TSE? Venkovní testování na zakázku Zipp odhalilo zisky systému TSE při rychlosti 40 km/h v skutečných podmínkách. Kola 454 NSW s TSE™ vyžadovala úsporu 10 wattů k udržení této rychlosti ve srovnání s předchozím modelem. 404 Firecrest TSE vykázal úsporu 4 wattů.

Přístup TSE je vyváženým útokem proti čtyřem překážkám rychlosti:

Odpor vzduchu
Ztráta výkonu způsobená odporem vzduchu. S rostoucí rychlostí převládá.

Gravitace
Ztráta výkonu způsobená hmotností kola a komponentů. S rostoucím sklonem převládá.

Valivý odpor
Ztráta výkonu způsobená třením plášťů o zem. Závisí na výkonu plášťů, ale také na vzorku a tlaku v nich.

Vibrace
Ztráta výkonu způsobená vibracemi ze silnice, které vyvolávají vertikální pohyb kola i jezdce. Častější, když je povrch drsnější.

Tito čtyři nepřátelé rychlosti jsou v různé míře přítomny ve všech disciplínách silniční cyklistiky. Kola navržená s použitím TSE jsou optimalizována tak, abyste byli rychlejší bez ohledu na povrch vozovky nebo disciplínu (Použijte barevný kód výše, abyste viděli překážky rychlosti v konkrétních cyklistických disciplínách):

 

ODPOR VZDUCHU

Řešení Zipp: Zdolání odporu vzduchu prostřednictvím zvýšení aerodynamické účinnosti a stability v bočním větru je dlouhodobou silnou stránkou Zipp s jejich převratnými tvary ráfků Firecrest a Sawtooth NSW. U moderních silničních kol zlepšují kotoučové brzdy brzdnou sílu, ale také vám pomáhají zvýšit rychlost. Absence třmenů ráfkové brzdy umožňuje širší profil ráfku s hladším rozhraním mezi pláštěm a ráfkem pro optimální aero výkon s většími plášti, které poskytují čistý zisk v účinnosti.

 

GRAVITACE

Řešení Zipp: Kola Zipp s TSE jsou pozoruhodně lehčí, v případě 454 NSW asi o necelé půl kilo lehčí. Díky pokročilé výrobě karbonu navrhuje Zipp kola s masivní úsporou hmotnosti. Sada kol 454 NSW Tubeless pro kotoučové brzdy je zhruba o libru (více než 400 gramů) lehčí než jeho předchůdce! Snížení hmotnosti obvykle přichází za cenu odolnosti. Přesto design, laminát ráfku a výrobní proces použitý u kol navržených s TSE poskytuje robustní odolnost při nižší hmotnosti.

 

VALIVÝ ODPOR

Řešení Zipp: Možná si to pamatujete z hodin fyziky: tlak = síla rozložená na ploše. V cyklistice je oblast kontaktu pláště určena hmotností jezdce a tlakem v pláštích. Pokud byste nasedli na dvě různá kola se dvěma různě širokými plášti, ale stejným tlakem v nich na obou kolech, kontaktní plocha různých plášťů by se shodovala, protože oba pláště nesou stejné zatížení se stejným tlakem. Jediný rozdíl v těchto dvou scénářích je TVAR kontaktní plochy. Širší plášť vytvoří širší a kratší kontaktní plochu ve srovnání s úzkým pláštěm.

Existují dva způsoby, jak udělat plášť širší – pořiďte si větší plášť nebo si pořiďte ráfek se širším uložením pláště. Širší ráfek + širší plášť = širší a kratší kontaktní plocha pláště. To podporuje menší prověšení pláště, což plášť méně deformuje, což má za následek menší ztráty energie v odvalujícím se plášti. Zlepšení valivého odporu má na celkovou účinnost stejný dopad jako volba správného tvaru ráfku.

 

ZTRÁTY VIBRACÍ

Řešení Zipp: S použitím nového laminátu ráfku navrhuje Zipp kola tak, aby byla všestranná: Lze na nich jezdit na tradičních silnicích, ale jsou také schopna zdolávat drsnější terén včetně nerovných silnic, lehkého štěrku a – samozřejmě – dlažebních kostek Jarních klasik. Kola s širšími lůžky navrhli tak, aby jezdila s nižším tlakem v pláštích a aby jízda byla hladká.

 

 

LEKCE Z ROLLINGROAD™ ZIPP

Při vývoji TSE inženýři Zipp sestavili „RollingRoad™“, aby v testovací laboratoři duplikovali podmínky povrchů, se kterými se cyklisté setkávají v reálném světě. Rolling Road™ nám umožňuje získávat data pro analýzu účinnosti různých provedení kol na různých površích.

Při jízdě s nízkým tlakem je náš jezdec (vpravo) klidný a soustředěný. Při jízdě s vysokým tlakem je náš jezdec (vlevo) viditelně v nepohodlí a s námahou, aby si udržel kontrolu nad kolem. Vibrace působící na celé tělo zde pocházejí z možností plášťů absorbovat nárazy. Větší tlak vede k většímu vertikálnímu posunu. Nízký tlak výrazně snižuje přenos vibrací od silnice.

 

VYHLAZENÍ JÍZDY

Vertikální posun odebírá energii ze systému a jde přímo do těla jezdce. Podívejte se na paže v těchto dvou různých sestavách: Tento sval pohybující se tam a zpět nasává energii ze systému. Lidské tělo funguje jako velký tlumící systém. Čím méně bude tlumič vibrovat, tím méně energie ztratíte vibracemi.

Vaše další otázka by měla znít: "No a co?" O jak velké ztrátě energie mluvíme? 1 watt? 3 watty?

 

TLAK HUŠTĚNÍ VS. VÝKON

Údaje z našich testů RollingRoad™ ukazují, že rozdíl mezi ultranízkým a vysokým tlakem může představovat 50 wattů v nárůstu účinnosti na nerovné silnici. Testy měřily výkon potřebný k jízdě rychlostí 32 km/h (20 mph) na různých površích. Zachytili jsme energii ztracenou v důsledku deformace pláště, hnacího ústrojí a vibrací celého těla.

Řádová velikost tohoto typu ztráty si zaslouží vaši pozornost. Jak se zvyšuje drsnost povrchu, je ve vašem zájmu provozovat větší pláště s nižším tlakem. V Zipp jsou zastánci použití bezdušového provedení k dosažení všech výhod. Při nízkém tlaku v bezdušovém provedení dochází k “cvaknutí” pláště mnohem méně. Další výhody širšího pláště při nižším tlaku jsou lepší ovladatelnost a průjezd zatáčkami. Vaše pláště nebudou přeskakovat malé nerovnosti a ztrácet trakci v zatáčkách.

DOPORUČENÍ TLAKU V PLÁŠTÍCH PRO JÍZDU NA SILNIČCE

Doporučení jsou výchozím bodem pro jezdce, aby začali ladit optimální nastavení tlaku v pláštích pro jízdu na silnici.

DOPORUČENÍ TLAKU HUŠTĚNÍ PODLE ZIPP

 

CHCETE PROZKOUMAT VĚDU HLOUBĚJI?

ZIPP TSE WHITE PAPER

 

TOTAL SYSTEM EFFICIENCY - CELKOVÁ ÚČINNOST SYSTÉMU

 

ZIPP HOOKLESS TECHNOLOGY - RÁFKY BEZ HRANY PATKY

 

TESTOVÁNÍ BEZDUŠOVÝCH KOL NA ROUBAIX S TÝMEM MOVISTAR

Zdroj: Zipp

© 2000-2024 Všechna práva vyhrazena, Cyklo Žitný, s.r.o. | Zásady cookies