Tlumení odpružených vidlic RockShox - Charger 3 a 3.1 RC2

Charger 3 | Teorie tlumení | Jak vlastně funguje Charger 3? | Důkaz | Přínos pro jezdce

 

Charger 3.1

Každá evoluce je inspirována tou předchozí. Díky neustálému testování, učení, vylepšování a zpětné vazbě od nejrychlejších závodníků světa udělala naše vysoce výkonná technologie tlumiče Charger 3 další krok vpřed, aby přinesla ještě lepší výsledky. Seznamte se s Charger 3.1.

Než se ponoříme do detailů, stojí za to zmínit, že teorie a design, které uvidíte níže pro Charger 3, jsou v podstatě stejné jako u Charger 3.1. Zde se zaměříme na novinky, které jsme u Charger 3.1 zavedli, a poté se hlouběji podíváme na to, jak jsme vytvořili Charger 3.

Prvním cílem u Charger 3.1 bylo rozšíření rozsahu nastavení. Počet kroků zůstává stejný. Vývojový tým se zaměřil na snížení tlumení při otevřené pozici Low Speed Compression (LSC) tím, že zvětšil velikost komory pro průtok oleje LSC. Nyní může systémem protékat o 68 % více oleje, když je LSC v otevřené pozici. To znamená, že cesta pro snadný průtok je ještě snadnější, což tlumí nízkorychlostní vibrace terénu a poskytuje vám lepší trakci.

Na druhou stranu se tým snažil zvýšit tlumení, když je High Speed Compression (HSC) zavřená. Zvětšili velikost pyramidy pro vysokorychlostní kompresi, což snižuje množství oleje, který může protékat otvorem, když je HSC v zavřené pozici, a tím zvyšuje tlumení. To znamená, že máte více opory, když se terén stává náročnějším, takže můžete zůstat výše ve zdvihu bez toho, abyste museli obětovat pohodlí svých rukou.

Dalším hlavním cílem u Charger 3.1 bylo snížit celkové kompresní tlumení v celém systému. To znamená, že když začnete ve středním nastavení pro HSC a LSC, máte s Charger 3.1 menší tlumení než s Charger 3. Tým použil novou pružinu se středním ventilem, která umožňuje větší průtok oleje systémem a snižuje kompresní tlumení. Aby se přizpůsobili zvýšenému průtoku oleje v systému, vyměnili pružinu cívky plovoucího pístu (IFP) za tužší, což zvyšuje konzistenci a kontrolu.

Nejlepší na tom všem je, že jezdci s tlumiči Charger 3 mohou vyměnit několik dílů a upgradovat na tlumič Charger 3.1. Návod najdete v servisním manuálu ZEB Lyrik Pike pro modely od roku 2023. A pokud je ladění vaší zálibou, nové Shim Tune kity pro Charger 3.1 jsou k dispozici se dvěma různými kompresními a třemi různými odskokvými naladěními, takže si můžete svoje tlumení přizpůsobit přesně podle svých představ.

 

Charger 3

Když se řítíte z kopce, projíždíte kamennými úseky, přeskakujete vybržděné rolety v klopenkách a hledáte nejlepší stopu za pochodu—objíždět, nebo přejet—je tu jedna část vaší vidlice, která udrží vaše ruce na řídítkách: tlumení. Tlumení je zodpovědné za přidání kompresního tlumení a větší kontrolu nad vidlicí, a to jak při opakovaných malých nerovnostech, tak při velkých nárazech. Tlumení kontroluje, jak vaše kolo reaguje na terén i na vaše vstupy a zpětnou vazbu.

S novým pohledem a dlouholetými zkušenostmi s navrhováním zadních tlumičů dostal Tim Lynch, hlavní inženýr designu u RockShox, volné pole k tomu, aby navrhl zcela nové tlumení pro naši řadu vidlic 2023. Díky svým znalostem designu tlumičů s plovoucím pístem (IFP) se Lynch rozhodl využít své zkušenosti ze světa zadních tlumičů a spojit je s vnitřními komponenty vidlic, aby přinesl revoluci v možnosti ladění jejich tlumení.

Konečný výsledek? Charger 3 — tlumení navrženo tak, aby přesně umožnilo naladit kombinaci nastavení pro váš styl jízdy a terén, na kterém jezdíte, bez kompromisů nebo váhání.

To vše bylo možné díky novému designu tlumení ve formě uzavřené patrony s pružinovým plovoucím pístem (IFP) — utěsněný a plně samostatný systém — který jezdcům nabízí velmi konzistentní pocit během celého zdvihu. Konzistence je jedna věc, ale nastavitelnost umožňuje jezdcům najít jejich ideální nastavení. Víš, to místo, kde se cítíš propojený s kolem a začneš se dostávat do flow stavu. Naším hlavním cílem u Charger 3 bylo nabídnout jezdcům více možností nastavení, a proto se Lynch s týmem inženýrů vydal vytvořit skutečně nezávislá nastavení High Speed Compression (HSC) a Low Speed Compression (LSC) a eliminovat takzvaný „cross-talk“ — vzájemné ovlivňování těchto nastavení. Než se do toho ale pustíme, pojďme si trochu povědět o teorii tlumení.

 

Teorie tlumení

Nahoře: Řez hlavního ventilu Charger 3, který ukazuje nastavovače High Speed Compression (HSC) a Low Speed Compression (LSC).

U odpružení se tlumení kombinují s pružením, aby ovládaly rychlost, jakou pružení absorbuje a uvolňuje energii. Děje se to pomocí systému ventilů, které umožňují oleji volně protékat (Otevřená pozice) nebo omezují jeho průtok (Zavřená pozice). Když říkáme „otevřít odpružení“ (nebo snížit tlumení), znamená to, že je menší omezení oleje a odpružení se bude snadněji komprimovat. Když říkáme „zavřít odpružení“ (nebo přidat tlumení), znamená to, že průtok oleje je omezený a bude vyžadovat větší sílu nebo čas na kompresi. Tato teorie platí jak pro High Speed Compression (HSC) — který ovládá, jak vidlice reaguje na rychlé, náhlé nárazy, tak pro Low Speed Compression (LSC) — který ovládá, jak vidlice reaguje na pozvolné kompresní události, jako jsou zatáčky, změny hmotnosti a přechody. Platí to také pro Odskok (Rebound) — ale to je téma na jindy.

V tradičních tlumeních jsou HSC a LSC součástí stejné sítě průtoku — nastavení jednoho ovlivňuje i to druhé. Například když nastavíte HSC, protože vidlice na této trati působí tvrdě nebo nepříjemně (ale na té předchozí byla skvělá), upraví se také LSC, což může způsobit, že vidlice bude působit nevyváženě nebo měkce. Tomu říkáme „cross-talk“ — když jedno nastavení „přehluší“ druhé.

Lynch vysvětluje: „V podstatě, když nastavujete High Speed Compression, nastavujete předpětí pružiny, která tlačí na sestavu průtokových podložek a generuje odpor v průtoku oleje. Když otevřete nastavovač High Speed Compression, sestava průtokových podložek se uvolní a umožní snadnější průtok oleje. Bohužel, tato sestava podložek je také to, co vytváří zpětný tlak pro to, aby ventil Low Speed Compression fungoval. Takže nakonec máte nežádoucí a nechtěné propojení. Když není na pružině napětí z High Speed Compression, není žádný tlak na sestavu podložek, což činí ventil Low Speed neúčinným.“

Aby Lynch eliminoval „cross-talk“, oddělil HSC a LSC navržením ventilů tak, aby byly sekvenční — což znamená, že olej musí nejprve protékat HSC a poté LSC, což je činí nezávislými na sobě. Nyní můžete nastavit LSC, aniž by to ovlivnilo HSC, a naopak. S Charger 3 nyní nastavíte HSC, protože vidlice působí tvrdě nebo nepříjemně na této trati (ale na té předchozí byla skvělá), což způsobí, že vidlice bude hladší a kontrolovanější, ale stále si zachová výšku jízdy a podporu při nízkých rychlostech, protože LSC zůstalo nedotčeno.

 

Jak vlastně funguje Charger 3?

Nahoře: Změny nastavovačů High Speed Compression (zlatá pyramida) a Low Speed Compression (stříbrná jehla).

Takto to funguje: Když je olej v patroně tlumení během komprese vytlačován nahoru, nejprve narazí na okruh High Speed, než začne proudit do okruhu Low Speed. Pokud jsou oba HSC a LSC v otevřené pozici, olej volně protéká oběma okruhy, což umožňuje plnou a snadnou kompresi. Nyní si představme, že uzavřete HSC, ale LSC ponecháte otevřené. Průtok oleje je omezený v HSC, ale protože LSC je ze své podstaty pomalejší a vyžaduje menší průtok oleje (pamatujte, že LSC se týká pomalejších, postupných nárazů), stále zde zůstává dostatek oleje, který proudí okruhem HSC, aby LSC mohlo zůstat v plně průtokové, otevřené pozici. Pokud to otočíme a otevřeme HSC okruh a uzavřeme LSC okruh, olej plně proudí okruhem HSC (který přichází jako první), a poté olej prochází okruhem LSC, což způsobuje větší tlak a nahromadění oleje, což vede k většímu tlumení v okruhu LSC. Je důležité si uvědomit, že používáme pojmy Otevřeno a Zavřeno, abychom demonstrovali extrémy nastavení, ale rozsah nastavení je spektrum a mezi Otevřeno a Zavřeno existuje mnoho kroků nastavení jak pro HSC, tak pro LSC.

Nahoře: Demonstrace průtoku oleje systémem. Nejprve jehla Low Speed Compression klesá dolů, aby uzavřela Low Speed port a vytlačila olej přes náročnější cestu, poté pyramida HSC klesá dolů, aby uzavřela HSC port, čímž se vytvoří tlak pod HSC portem. Nakonec se oba prvky vrátí zpět do plně otevřené pozice s rovnoměrným průtokem.

Pojďme se podívat hlouběji na to, co se děje, když uzavíráme nastavovače. Okruh HSC používá nastavitelné hrdlo — velikost tohoto hrdla přímo ovlivňuje, kolik oleje může při daném tlaku protékat. Když je v otevřené pozici, olej volně proudí HSC portem a do okruhu LSC. Když je HSC zavřené, prostor pro průtok oleje se výrazně zmenší, což vytváří větší tlumení. Představte si jedny z těch velkých posuvných dveří, jaké můžete vidět v supermarketu, a pak si představte, že velký dav lidí těmito dveřmi vychází klidně a spořádaně. Je to hladký průtok. To je okruh HSC v otevřené pozici. Teď si představte, že jsou ty dveře napůl zavřené a někdo spustí požární alarm — najednou se dav tlačí ven, což zpomaluje pohyb nebo ho dokonce zastaví, protože příliš mnoho lidí se snaží protlačit. To zvyšuje tlak, podobně jako okruh HSC v zavřené pozici, což vede k většímu tlumení.

Nahoře: Demonstrace průtoku oleje s uzavřeným HSC okruhem, kde olej stále plynule proudí skrz LSC okruh, včetně snadné i náročné cesty. Všimněte si, že průtok oleje je pod HSC portem pod tlakem, což vytváří větší tlumení.

Okruh LSC funguje trochu jinak. Když je nastavovač LSC otočen směrem k otevření nebo uzavření, nutí olej proudit různými cestami — snadnější cestou a náročnější cestou. Snadná cesta umožňuje oleji proudit s minimálním odporem (když je nastavovač nastaven blíže k otevřené pozici), zatímco náročná cesta nutí olej proudit skrz náročnější překážky, které vyžadují odvahu a odhodlání. Jen žertuji, v náročné cestě je jen přidán odpor. Opět platí, že protože HSC a LSC jsou sekvenční, průtok skrz HSC neovlivňuje LSC, takže i když se průtok oleje zpomalil kvůli uzavření HSC, LSC může stále fungovat nezávisle. Snadná cesta LSC vede olej středem tlumiče a ven z portů v LSC jehle. Nicméně, když je nastavovač LSC uzavřený, otočí se LSC jehla dolů, zablokuje LSC porty a nutí olej procházet náročnější vnější cestou, kde musí projít kolem sestavy průtokových podložek, což zpomaluje průtok oleje a vytváří tlak.

Nahoře: Demonstrace průtoku oleje s uzavřeným okruhem LSC, který nutí olej proudit náročnější cestou LSC. Všimněte si, že průtok oleje náročnou cestou (vnější cesta uvnitř červené těsnicí hlavy) je pod tlakem, což vytváří větší tlumení.

 

Důkaz

Nyní, když jsme si vysvětlili, jak to funguje, podívejme se na studii tlumení komprese, která měří účinnost nastavovačů HSC a LSC u jiných tlumičů ve srovnání s Charger 3. Obrázek 1 níže je ukázková křivka tlumení, kde na ose Y je Síla (velikost tlumení od nízké po vysokou sílu) a na ose X je Rychlost (rychlost, jakou se tlumenípar pohybuje od nízké po vysokou rychlost). Jak zvyšujete rychlost, zvyšujete i sílu a naopak.

Abychom ukázali, jak účinné jsou nastavovače HSC a LSC, porovnali jsme rozsah nastavitelnosti komprese u jiného tlumiče (Obrázek 2) s Charger 3 (Obrázek 3). Jak Obrázek 2, tak Obrázek 3 ukazují podobné křivky tlumení HSC a LSC, když jsou oba otevřené (zelená) a uzavřené (červená). Rozdíl je v těch tečkovaných linkách uprostřed: modrá představuje uzavřený LSC a otevřený HSC, žlutá představuje otevřený LSC a uzavřený HSC. Pojďme se ponořit do vztahů mezi těmito linkami a co to znamená pro nastavitelnost.

U jiných tlumení (Obrázek 2) porovnejte plnou zelenou linku Otevřený/Otevřený s žlutou tečkovanou linkou, která představuje otevřený LSC a uzavřený HSC. Když je LSC otevřený, těsně sleduje plnou zelenou linku v nízkém rozsahu rychlosti. Pak, jak se rychlost zvyšuje, síla také stoupá. To je to, co byste očekávali, když je HSC uzavřený a LSC otevřený. Matoucí to začíná být, když porovnáte modrou tečkovanou linku (ukazující uzavřený LSC a otevřený HSC) a plnou červenou linku Uzavřený/Uzavřený — obě tyto linky mají stejnou polohu LSC: Uzavřený. Síla LSC by měla po uzavření nastavovače vzrůst, aby odpovídala plné červené lince, ale místo toho síla výrazně klesá, téměř k plné zelené lince Otevřený/Otevřený. Tento vztah ukazuje spojitost mezi HSC a LSC, kterou jsme popsali dříve v tomto článku; nastavení HSC odstraňuje napětí ze sestavy podložek a činí LSC ventil převážně neúčinným. Celkově tento graf ukazuje, že LSC je silně závislý na nastavení HSC, a proto nejsou nastavení nezávislá.

U Charger 3 (Obrázek 3) je modrá tečkovaná linka, která představuje uzavřený LSC a otevřený HSC, téměř identická s plnou červenou linkou Uzavřený/Uzavřený při nižších rychlostech, což ukazuje, že LSC je účinný, když je uzavřený. Jak se rychlost zvyšuje, křivka tlumiče se přibližuje k zelené plné lince, což ukazuje, že tlumicí síla LSC není ovlivněna polohou nastavovače HSC — můžete upravit HSC v celém jeho rozsahu, aniž by to ovlivnilo LSC. Dále se zaměřme na žlutou tečkovanou linku a porovnejme, jak se vztahuje k plné zelené lince Otevřený/Otevřený — jsou téměř identické při nižších rychlostech, ale pak se žlutá tečkovaná linka při vyšších rychlostech zvedá směrem k plné červené lince. To ukazuje, že můžete nastavit HSC z Otevřeného na Uzavřený, aniž by to ovlivnilo LSC. Celkově tento graf ukazuje, jak každý nastavovač funguje nezávisle na druhém, což znamená, že můžete ladit HSC a LSC samostatně — každé kliknutí je významné a přesné.

 

Přínos pro jezdce

Takže tato technologie je skvělá, ale co to znamená pro vás jako jezdce? Díky nezávislé nastavitelnosti HSC a LSC si můžete přidat přesně tolik tlumení, kolik chcete. To také znamená, že přidání tlumení přidá skutečně jen tlumení — ne tvrdost nebo nežádoucí odezvu. Ať už dáváte přednost menšímu tlumení pro hravý a živý pocit bez ztráty kontroly při větších nárazech, nebo většímu tlumení pro větší kontrolu v ostrých zatáčkách a zatíženích, aniž byste obětovali snadnou kompresi potřebnou při nájezdu na svodnici, můžete si najít ideální nastavení. I když můžete vidlici nastavit a zapomenout, myslíme si, že byste si měli vidlici ladit jako svůj stereo systém — hrát si s výškami, basy a hlasitostí, abyste našli dokonalé nastavení pro každý trail — neexistuje žádná špatná kombinace.

„Můžete mít oba nastavovače uzavřené a skvěle si užít jízdu. Můžete mít oba otevřené a také si skvěle užít jízdu. Můžete mít jeden uzavřený, jeden otevřený, nebo je mít oba v prostřední poloze — všechny kombinace budou skvělé. A skutečně dělají to, co si myslíte, že by měly. Opravdu nemůžete toto nastavení pokazit.“

- Tim Lynch

Nové tlumení Charger 3.1 RC2 najdete v modelech Pike, Lyrik a ZEB 2024 RockShox Ultimate a Select+. Chcete se dozvědět více o nastavení vaší vidlice vybavené Charger 3.1 nebo 3? Podívejte se na článek o nastavení Charger 3 a 3.1, abyste se dostali do ideálního nastavení. Hledáte další informace o nastavení vašeho odpružení? Podívejte se na aplikaci RockShox Trailhead, ideální výchozí bod pro nastavení vašeho odpružení pro dokonalou jízdu. Najdete tam doporučení pro ladění, informace o vylepšeních a podporu servisu přizpůsobenou vašemu odpružení. Průvodce nastavením a laděním odpružení RockShox je další skvělý zdroj pro pochopení každého nastavení na vaší vidlici a zadním tlumiči. Máte dotazy ohledně kompatibility a fitmentu? Podívejte se na stránku RockShox FAQ.

Animace: Ray Bach. Fotografie: Mason Mashon a James Stokoe. Text: Sarah Walter.

© 2000-2024 Všechna práva vyhrazena, Cyklo Žitný, s.r.o. | Zásady cookies