Nasadili jste vidlici RockShox Pike, Lyrik, ZEB nebo BoXXer modelového roku 2023+ s tlumením Charger 3/3.1 RC2 na své kolo a jste připraveni vyrazit, že? Ne tak rychle. Než se pustíte na trail, je potřeba provést základní nastavení.
Vidlice Pike, Lyrik, ZEB a BoXXer pro rok 2023 byly kompletně přepracované – v RockShox začali od nuly, aby vytvořili nový tlumič Charger 3 a vzduchové pružení DebonAir+ (spolu s novou konstrukcí a mazivem Maxima Plush Dynamic Suspension Lube, což tvoří zcela nový systém). Díky tomuto inovativnímu designu, který zahrnuje také nový systém nastavení kompresních knoflíků, doporučujeme upravit váš postup nastavení, abyste zajistili, že vaše vidlice Charger 3 bude fungovat přesně tak, jak má. Projdeme si základní nastavení a následně se podíváme na detaily, jak doladit váš zážitek z jízdy.
Stávající vzduchové pružení DebonAir bylo vylepšené a jeho průběh přepracován, aby byla optimalizovaná funkce vidlice jako celku. Nové pružení DebonAir+ je citlivější na malé nerovnosti a přitom si zachovává podporu ve střední části zdvihu. To znamená vyšší jízdní pozici pro větší jistotu ve strmých pasážích a lepší pohlcování drobných nerovností pro vyšší reakceschopnost na každém kousku trailu. DebonAir+ se chová trochu jinak než DebonAir, proto doporučujeme začít od nuly s nastavením tlaku vzduchu.
Pro začátek zadejte několik údajů do aplikace Trailhead nebo si prohlédněte tabulku na spodní noze vidlice, kde najdete výchozí hodnoty pro nastavení tlaku. Aplikace Trailhead vám také doporučí výchozí nastavení odskoku – uvedený počet kliknutí od „zavřené“ pozice (když knoflík dosáhne pevného dorazu ve směru hodinových ručiček). Nastavení tlaku vzduchu je specifické pro jezdce a styl jízdy, ale naším cílem je dosáhnout měkkého, avšak stále dostatečně podpůrného pocitu, který umožňuje využít celý zdvih, když je to potřeba (zdravíme skoky).
Po nastavení tlaku vzduchu ve vidlici je potřeba vyrovnat tlak mezi pozitivní a negativní komorou. Pomalu několikrát vidlici stlačte a uvolněte a poté znovu zkontrolujte tlak. Pravděpodobně došlo k jeho poklesu, protože část vzduchu se přesunula z pozitivní do negativní komory, takže vidlici znovu natlakujte na doporučenou výchozí hodnotu. (Podrobnější informace najdete v RockShox Průvodci nastavením a laděním odpružení.)
Několik poznámek k pumpám na tlumiče: při připojení pumpy k dofouknutí nebo ufouknutí vzduchu dojde k mírnému poklesu hodnoty tlaku PSI (bar), protože část vzduchu přechází do samotné pumpy. Při odšroubování pumpy z vidlice se může ozvat syčivý zvuk – to uniká vzduch z pumpy, nikoli z vidlice.
Uzavřená tlumící patrona Charger 3 s pružinovou konstrukcí IFP nabízí větší možnosti nastavení, aby vyhovoval potřebám každého jezdce. Díky tomu v RockShox mohli navrhnout kompresní okruh s opravdu nezávislým nastavením vysokorychlostní (HSC) a nízkorychlostní (LSC) komprese. To vám umožňuje přesně přidat (nebo snížit) požadovanou míru tlumení, aniž by došlo ke ztrátě plynulosti. Ať už preferujete menší tlumení pro hravější a živější pocit, nebo větší tlumení pro lepší kontrolu v prudkých zatáčkách a klopenkách, najdete své ideální nastavení, které vyváží kontrolu a snadné stlačení vidlice. (Zajímá vás, jak u Charger 3 eliminovali vzájemné ovlivňování HSC a LSC? Přečtěte si více zde.)
Pro počáteční nastavení Charger 3/3.1 doporučujeme začít s nízkorychlostní (LSC) a vysokorychlostní (HSC) kompresí uprostřed rozsahu. Odtud můžete tlumení přidávat nebo ubírat podle svých preferencí nebo specifik trailu. S novým doporučením pro nastavení a aktualizovanou konfigurací ovládacích knoflíků se teď podíváme, jak správně číst a upravovat nastavení vašeho tlumiče.
Dvě vygravírované značky ukazují polohu vysokorychlostní (HSC) a nízkorychlostní (LSC) komprese v rámci jejich rozsahu nastavení. Indikátor HSC je umístěn na horním víčku tlumení, zatímco indikátor LSC najdete na nastavovacím knoflíku HSC.
Značky +/– na knoflících HSC a LSC označují konce rozsahu nastavení vzhledem k bílé vygravírované čáře indikátoru, nikoli směr otáčení pro zvýšení nebo snížení tlumení. Znak + na každém knoflíku představuje maximální rozsah tlumení pro největší odpor, zatímco znak – značí minimální rozsah pro nejmenší odpor.
Například pro přidání tlumení otočte knoflík ve směru hodinových ručiček, aby se znak + přiblížil k čáře indikátoru. Stejná logika platí i pro znak –: snižte tlumení otočením knoflíku proti směru hodinových ručiček, čímž posunete znak – směrem k čáře indikátoru.
Při nastavování knoflíku HSC si všimnete, že se zároveň otáčí i ovladač LSC. To však neznamená, že se mění nastavení nízkorychlostní komprese - LSC se upravuje pouze cíleným otočením vlastního knoflíku LSC.
Když máte nastavený tlak vzduchu, vyladěný odskok a kompresi uprostřed rozsahu, je ideální čas vyrazit na testovací jízdu. Doporučujeme zvolit trail, který dobře znáte, abyste získali co nejlepší představu o tom, jak se vaše nová vidlice chová.
Ok, máte za sebou pár jízd a vidlice funguje parádně, ale všimli jste si, že vás při technických sjezdech trochu bolí ruce, nebo že je obtížné udržet přední kolo pod kontrolou po nárazech? Podívejme se na možnosti, jak nastavení doladit.
Nejprve dolaďte nastavení vzduchové pružiny. Tlumení můžete upravovat pomocí kompresních knoflíků, ale správné nastavení vzduchové pružiny je klíčové.
Pokud vidlice působí příliš tvrdě, nejde snadno do komprese při stlačení nebo nevyužívá celý zdvih, snižte tlak o celých 5 PSI, dokud nedosáhnete plného zdvihu, když je to potřeba. Pokud vidlice působí příliš měkce, neposkytuje dostatečnou oporu ve střední části zdvihu, propadá se do zdvihu nebo pravidelně naráží na doraz, přidejte 5 PSI, dokud nebude cítit více opory a nebude docházet k příliš častému narážení na doraz.
Odskok ovlivňuje, jak rychle se vidlice vrací do plného zdvihu po stlačení.
Pokud je odskok příliš rychlý, což může způsobit efekt „pogo“ a snížit kontrolu nad kolem nebo ztratit kontakt s terénem, přidejte 1–2 kliknutí tlumení odskoku otočením knoflíku odskoku ve směru hodinových ručiček (k želvě pro zpomalení).
Pokud je odskok příliš pomalý, což způsobí, že vidlice působí jako „uzemněná“ (jako by měla méně a méně zdvihu s každým dalším nárazem), uberte 1–2 kliknutí tlumení odskoku otočením knoflíku odskoku proti směru hodinových ručiček (k zajíci pro zrychlení).
Při výrazných změnách tlaku vzduchu ve vidlici může být potřeba upravit i rychlost odskoku. I když to není exaktní věda, obvykle odstranění 5–10 PSI z vaší vzduchové pružiny může vyžadovat odebrání 1–2 kliknutí tlumení odskoku, protože v odskokovém okruhu je méně vzduchu, proti kterému by mohl pracovat. Stejný princip platí při přidávání tlaku vzduchu: přidání 5–10 PSI může vyžadovat zvýšení tlumení odskoku, aby se vyvážil vyšší talk vzduchu.
Vysokorychlostní komprese (HSC):
HSC ovlivňuje, jak vidlice reaguje na rychlé a intenzivní nárazy, jako jsou kamenné pasáže, kořeny nebo skoky – tedy situace, kdy se pístnice tlumení pohybuje vysokou rychlostí.
Pokud vidlice využívá příliš mnoho zdvihu nebo nepůsobí s dostatečnou oporou při rychlých nárazech, přidejte postupně po jednom kliknutí HSC pro větší podporu. Otočte nastavovacím knoflíkem HSC ve směru hodinových ručiček (posuňte znak + směrem k čáře indikátoru).
Pokud vidlice nevyužívá dostatek zdvihu nebo působí tvrdě při rychlých nárazech, odeberte postupně po jednom kliknutí HSC pro měkší tlumení. Otočte nastavovacím knoflíkem HSC proti směru hodinových ručiček (posuňte znak – směrem k čáře indikátoru).
Nízkorychlostní komprese (LSC):
LSC ovlivňuje, jak vidlice reaguje na postupné stlačení. To zahrnuje náklony v zatáčkách, přenášení hmotnosti, drobné nerovnosti a přechody – tedy situace, kdy se pístnice tlumení pohybuje pomaleji.
Pokud vidlice působí příliš měkce, propadá se do zdvihu nebo je při nízkorychlostních situacích nestabilní a s nedostatečnou oporou, přidejte najednou 2–3 kliknutí LSC pro větší podporu. Otočte nastavovacím knoflíkem LSC ve směru hodinových ručiček (posuňte znak + směrem k čáře indikátoru).
Pokud vidlice působí tvrdě, nevyužívá dostatek zdvihu nebo je v nízkorychlostních situacích neklidná, odeberte najednou 2–3 kliknutí LSC pro změkčení tlumení. Otočte nastavovacím knoflíkem LSC proti směru hodinových ručiček (posuňte znak – směrem k čáře indikátoru).
Přidání Bottomless Tokenu (vložky ke zmenšení objemu vzduchové komory) je posledním krokem ke zvýšení podpory proti dorazům. Než Token přidáte, zkuste nejprve zvýšit tlumení HSC po jednom kliknutí. Pokud stále potřebujete větší oporu proti dorazům, přidejte Token a znovu proveďte tento postup nastavení.
Pokyny pro přidávání a ubírání Bottomless Tokenů najdete v Servisním manuálu vaší vidlice, který je k dispozici v aplikaci Trailhead.
Jakmile najdete nastavení, které vám vyhovuje, zapište si ho pro budoucí použití. Teď, když víte, jak provádět úpravy a co jednotlivé změny ovlivňují, začněte si s nastavením hrát na různých trailech a pozorujte, jak to mění váš zážitek v různých situacích. Traily, které jezdíme, i způsob, jak je vnímáme, se neustále mění. A i když si můžete nastavení jednou provždy naladit a nechat ho dál být, doporučujeme vidlici ladit podobně, jako byste ladili stereo—experimentujte s výškami, basy a hlasitostí, dokud nenajdete perfektní kombinaci pro každý trail. Je to vaše jízda—užijte si ji!
Nový tlumič Charger 3 RC2 najdete v modelech RockShox Ultimate a Select+ vidlic Pike, Lyrik a ZEB z roku 2023 a také v modelech Ultimate a základním modelu BoXXer z roku 2024. DebonAir+ je součástí všech modelů Pike, Lyrik, ZEB z roku 2023 a modelu BoXXer z roku 2024.
Animace: Ray Bach. Fotografie: Anthony Smith. Text: Sarah Walter.