Pirelli uvádí na trh P ZERO™ Race 150°, speciální verzi závodního pláště, která je věnovaná 150. výročí společnosti, která začala psát svou historii výroby pneumatik právě těmi určenými pro jízdní kola. Slavnostní plášť debutoval na závodních kolech World Tour týmu Trek-Segafredo na právě skončených závodech Giro d'Italia.
P ZERO Race 150° je všestranný plášť určený pro použití s duší a vhodný zvláště pro dlouhé závody a tréninky. Vyznačuje se nízkou hmotností, hladkým odvalováním, a skvělou přilnavostí díky speciální gumové směsi SmartEVO. Tato směs je formulovaná jako ternární směs polymerů s „chytrým“ projevem a umožňuje tak skvělou přilnavost za sucha i mokra a zároveň velmi nízký valivý odpor při jízdě. Konstrukce pláště tvoří nylonová kostra o hustotě vlákna 120 TPI, která je chráněná technologii TechBELT Road zlepšující odolnost proti propíchnutí, aniž by plášť byl těžší.
P ZERO Race 150° se vyrábí v Itálii, v čerstvě zrenovované továrně Pirelli v Bollate nedaleko Milána. Plášť nabízí všechny ceněné vlastnosti originálního modelu P ZERO Race, který je bestsellerem od milánské společnosti. Navíc ho zdobí exkluzivní zlaté provedení grafiky, logo „protáhlé P 150°“, a exkluzivní balení. Dostupné velikosti jsou 26-622 a 28-622.
První pneumatika Pirelli? Plášť pro jízdní kolo
Pirelli doprovází už více než 110 let úspěchů a sportovní historie, ale příběh spojený s jízdním kolem je to nejstarší spojení společnosti se sportem, jak to dokazují bohaté archivy historických materiálů, návrhů, fotografií a audio-vizuálních materiálů uchovávaných Nadací Pirelli, která dokumentuje tuto dlouhou obchodní historii.
"Pirelli & C." byla založená v Milánu, Itálii v roce 1872 technikem Giovanni Batistem Pirelli, aby vyráběla technické produkty z gumové pryže: pogumovaná plátna, převodové řemeny, koncovky a objímky. V roce 1890 se v Pirelli rozhodli využít tyto znalosti k vývoji nového produktu: jejich první plášť pro jízdní kola. Jde vlastně o první pneumatiku vyrobenou v Pirelli, která později vstoupila do motocyklového a později do automobilového průmyslu.
V roce 1895 se jely závody „Milano-Cremona-Brescia-Milano" a nový závodní cyklistický plášť „Tipo Milano“ byl představený u této příležitosti.
V té době byly pláště ještě mnohem zásadnějším prvkem cyklistických závodů, než je tomu dnes. Byly rozhodující technickou složkou úspěchu. Závody se konaly na různých typech silnic, které byly převážně nerovné a hrbolaté. Pláště a jejich příslušné duše se staly ceněnými spojenci a společníky cyklistů, kteří si je pečlivě omotali kolem těla a starali se o ně s velkou péči.
Již v roce 1899 je v katalogu Pirelli uveden široký výběr duší, plášťů pro cestovní a závodní jízdní kola, jako i cyklistických doplňků, jako jsou řídítka, pedály, a brzdy.
Jméno Pirelli je i tak nerozlučně spjato s historií cyklistiky v průběhu prvního závodu Giro d’Italia v roce 1909, kdy Pirelli pro tuto příležitost nechalo vytisknout i pamětní pohlednici s nápisem „I Pneumatici Pirelli“ (pneumatiky Pirelli). Na prvním Giru mělo třicet závodníků ze čtyřiceti devíti, kteří přijeli do cíle, kola vybavené plášti Pirelli.
Od toho momentu se pláště Pirelli staly volbou cyklistických velikánů všech dob, jako byli Ottavio Bottecchia, Alfredo Binda, Learco Guerra, Gino Bartali a Fausto Coppi, když budeme jmenovat jen pár.
V roce 1932 vyhrál Alfredo Bovet na kole Bianchi 25. ročník Milano-San Remo a tehdejší generální manažer Edoardo Binachi poslal dopis do Società Italiana Pirelli, ve kterém jim blahopřál k výkonu galusek Pirelli.
V roce 1949 se konala první Pirelli Grand Prix, amatérsky závod s nejvyšším prize money v té době. Tento každoroční prestižní závod pro amatéry, založený Arturem Pozzoem společně s Alfredem Bindou, umožnil objevit mnoho talentovaných sportovců, a poté se stát profesionálními cyklisty.
V roce 1953 vyhrál Fausto Coppi v dresu Bianchi-Pirelli své páté (a poslední) Giro d’Italia, které odjel na zcela nových pláštích „Specialissimi Corsa“.
V průběhu let se kolekce plášťů zvětšila a více specializovala na nabídku modelů plášťů určených pro různé použití. V roce 1992 přišla na trh poslední produkce plášťů pro jízdní kola značky Pirelli. V roce 2017 společnost znovu vstoupila na pole cyklistiky uvedením dnes už slavného modelu P ZERO.
Dnes stejně jako tehdy je logo s charakteristickým „protáhlým P“ zpět na kolech největších cyklistů doby. Byl to znak lidí, týmů a výkonů, které se zapsaly do historie druhého nejoblíbenějšího sportu v Itálii po fotbalu: Ottavio Bottecchia, první eso 20. let 20. století, Alfredo Binda, Learco Guerra, tým Legnano, Gino Bartali a Fausto Coppi s týmem Bianchi, první světový šampionát, Giro a Tour de France, silniční a dráhové Klasiky. V současné době je Pirelli volbou cyklistických týmů World Tour, jako jsou Trek-Segafredo, UAE Team Emirates, a AG2R Citröen, jako i továrních MTB týmů Wilier Triestina-Pirelli a DH týmu Canyon CLLCTV Pirelli.
V roce 2022 Pirelli oficiálně oznámilo obnovení výroby cyklistických plášťů v Itálii v předělané továrně Bollate, kde se vyrábí nejvýkonnější modely z nabídky, včetně oslavného pláště P ZERO™ Race 150°.
Foto: @treksegafredo